Recept

Ostplättar!!!

Version 2

Som jag har skrivit tidigare så äter jag en strikt kost bestående av fett, protein och ovanjordsgrönsaker. Det innebär att bröd är uteslutet. För mig har ofta frukostarna tidigare inneburit en macka med smör och pålägg. Då jag inte äter det idag har jag testat mig fram och bakat andra former av bröd utan gluten. Efter allt testande har jag kommit fram till att ostplättar är det absolut bästa alternativet.

Ostplättar har jag som frukostbröd, hamburgerbröd, korvbröd och som pizzabotten. Helt perfekt!

Jag har utgått från Tjockkockens recept men ändrat det så att det passar mig då jag inte äter phipadelphiaost.

Recept på ostplättar a la Anna:

3 små ägg (gärna ekologiska)

4 dl riven mozzarella ost (fungerar med annan ost men jag tycker det blir bäst med mozzarella)

1 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

2 msk chiafrön

Vallmofrö, solrosfrö, sesamfrö eller vad du gillar på toppen.

Vispa äggen länge!!! Jag vispar alltid mer än 5min. Blanda därefter i osten, fiberhusk, bakpulver och chiafrö. Jag brukar förblanda fiberhusk, bakpulver och chiafrön då jag tycker det lättare och snabbare blandas ut i äggen.

Låt sedan smeten stå en stund för att svälla.

img_1850

Vill du ha tjockare ostplättar försök då lägga smeten toppigare och vill du att de ska vara plattare så platta till smeten lite när du lägger den på bakplåtspapperet. Jag brukar få ut ca 9 ostplättar på en smet. Toppa sedan med vallmofrö, solrosfrö, sesamfrö eller vad du gillar. Grädda ostplättarna i mitten på ugnen i ca 140-150 grader utan varmluft tills de ha blivit gyllenbruna.

img_1852

Lycka till!!!

Ta hand om varandra och njut av helgen!!!

Kram Anna

 

Lämna en kommentar